ODPORNI NA EPIDEMIĘ DEZINFORMACJI
Witamy na stronie tegorocznej edycji ogólnopolskiej akcji, która ma na celu promowanie umiejętności rozróżniania informacji prawdziwych i rzetelnych od dezinformacji.
FINAŁ AKCJI CZ. 2
Dzisiaj 26 kwietnia obchodzimy Światowy Dzień Własności
Intelektualnej. To druga część naszego antypirackiego finału. Analizujemy wyniki
ankiety przygotowanej na zakończenie akcji.
👉ANKIETA👈
Tym razem na nasze pytania odpowiedzieli tylko koordynatorzy
zespołów, którym udało się przygotować lapbooka. Wszystkie zespoły
uczestniczyły w naszym seminarium online. Komu się udało?
Co trzeci koordynator zgłosił innowację pedagogiczną w
swojej szkole.
Pojawiły się ciekawe odpowiedzi na pytanie: „Nad jakim
zagadnieniem chcecie pracować podczas kolejnej edycji?”. Koordynatorzy
odpowiadali w imieniu zespołów, że interesuje ich: patostreaming, cyberprzemoc,
SPAM, hejt w sieci, opracowanie netykiety, prawa autorskie a sztuczna
inteligencja. Na pewno weźmiemy te propozycje przygotowując kolejną edycję
akcji.
Co ułatwiło Wam zrealizowanie zadania?
- chęci wolontariuszy, materiały od organizatorów i seminarium
- udział w seminarium, współpraca w grupie, pomoc i wsparcie nauczyciela
- kreatywność i pomysłowość uczniów, udział w seminarium, zorganizowanie ze strony grupy
- udział w seminarium on-line rozwiał wszelkie wątpliwości uczniów, dostęp do materiałów, omówienie tematu na godzinie wychowawczej
- przejrzystość, rzeczowość, ciekawy temat.
- zaangażowanie uczniów, ciekawy temat, kreatywność dzieci
- Informacje podane podczas seminarium, film na YT, gotowe szablony elementów do lapbooka,
- prezentacja filmu na seminarium
- udostępnione materiały, seminarium online, bardzo dobry kontakt z Organizatorem akcji
Wszyscy odpowiadający wyrazili chęć udziału w kolejnej
edycji akcji, więc z niecierpliwością czekamy na spotkanie z Wami za rok.
Tymczasem przygotowujemy certyfikaty uczestnictwa: dla
szkół, imienne dla koordynatorów oraz certyfikaty dla uczniów, gdzie Wasze
nazwiska uzupełnią nauczyciele. Certyfikaty w formie elektronicznej zostaną wysłane
na adresy mailowe podane w zgłoszeniu. Sprawdzajcie też foldery Spam.
Spotkanie z Wami było dla Organizatorów akcji prawdziwą przyjemnością.
Do zobaczenia!
FINAŁ AKCJI CZ. 1
Postawiliśmy przed Wami niełatwe wyzwanie – rozwijanie kompetencji związanych z krytycznym odbiorem informacji i rozpoznawaniem dezinformacji oraz utrwalenie tej wiedzy w formie lapbooka. O dezinformacji mówi się obecnie wiele. Przygotowanie „na kolanie” papierowej książeczki było przede wszystkim… czasochłonne. Niektórym zespołom zajęło to więcej czasu niż założyliśmy, chociaż fotorelacje pokazują, że wszyscy pracowali z zapałem. Zadanie ukończyło 40% zgłoszonych zespołów, wszystkie przygotowały rewelacyjne materiały.
Są jeszcze relacje, które czekają na publikację. Jutro
już będą na naszej stronie.
Koordynatorów prosimy o ponowne zajrzenie do ankiety
ewaluacyjnej. Wszystko już działa i czekamy na Wasze odpowiedzi.
Wasze biblioteki szkolne wzbogaciły się o ciekawe materiały.
Gratulujemy!
LAPBOOKI KWIETNIOWYCH ANTYPIRATÓW
Prezentacja jest fotorelacją z powstawania lapbooka pod tytułem Fake News".
👉Szkoła Podstawowa Nr 2 w Lipnie👈
👉Szkoła Podstawowa im. św Jana Pawła II w Wilczkowicach👈
👉Szkoła Podstawowa im. Jana Pawła II w Pyzdrach👈
👉Szkoła Podstawowa nr 91 im. Janusza Kusocińskiego w Krakowie👈
👉SzkołaPodstawowa Nr 1 w Końskich👈
"Uczniowie doskonalili umiejętności związane z: selekcją informacji, krytycznym
myśleniem, estetycznym i starannym wykonaniem pracy plastyczno-technicznej,
współpracą w grupie, prezentowaniem efektów pracy oraz oceną swojej pracy i
oceną koleżeńską. Udział w akcji przyczynił się do wzrostu wiedzy i świadomości młodzieży
odnośnie wpływu fake newsów oraz umiejętności rozpoznawania dezinformacji i
manipulacji."
👉Publiczna Szkoła Podstawowa im. H. Sienkiewicza w Orzechowie👈
"Uczniowie w trakcie pracy nad lapbookami rozwijali swoje umiejętności z zakresu wyszukiwania informacji, selekcji materiałów i krytycznego myślenia. Pogłębiali wiedzę z zakresu zjawisk występujących we współczesnym, przesyconym informacjami, świecie. Doskonalili także umiejętność pracy w grupie i wspólnego podejmowania decyzji. W pracy korzystali przede wszystkim z narzędzi TIK, ale musieli wykazać się także kreatywnością i zręcznością w trakcie prac manualnych. Praca w projekcie przyniosła im ogromną satysfakcję, co podkreślali oceniając jej efekty."
👉Szkoła Podstawowa nr 1 w Ciechocinku👈
👉Technikum Mechanizacji Rolnictwa i Agrotroniki👈
ZSCKR w Widzewie
"Kolaż z prac podczas wykonywania lapbooka przez uczniów.
W
tym roku w rolę "Kwietniowych Antypiratów" wcielili się
uczniowie klasy 3 technikum mechanizacji rolnictwa i agrotroniki ZSCKR w
Widzewie.
Wykonali lapbooka poruszającego problematykę dezinformacji w
ramach akcji "Kwietniowi Antypiraci”.
👉Zespół Szkolno-Przedszkolny w Rększowicach👈
👉Zespół Szkół Samochodowych im. Tadeusza Kościuszki we Włocławku👈
👉Szkoła Podstawowa nr 5 im. Jana Pawła II w Lipnie👈
1 marca odbyło się seminarium online
Podczas seminarium pt. Lapbookowe ABC spotkali się nauczyciele szkolni koordynatorzy akcji w swoich szkołach, uczniowie uczestniczący w akcji i prelegenci.
Kamil Kazimierczyk omawiał zagadnienie Jak rozpoznać dezinformację?. Kamil, na co dzień dziennikarz lokalnego portalu internetowego DD Włocławek, jest także studentem Państwowej Akademii Nauk Stosowanych we Włocławku na kierunku nowe media i e-biznes, pełni funkcję CEO w projekcie Media Check. Jest więc w pełni kompetentną osobą, od której wiele można dowiedzieć się na temat wiarygodności informacji. Dzięki jego wystąpieniu uczestnicy są dodatkowo uodpornieni na szkodliwe wpływy fake newsów i rozpoznają dezinformację oraz manipulację.
Mogą teraz przystąpić do działań
łączących tę wiedzę, prace ręczne, kreatywnie tworzyć kolorowego lapbooka.
Szczegóły tworzenia takiej analogowej „książeczki na kolanie” omówiła Justyna
Klimczyk, w social mediach znana jako TIK-owy Belfer. Pani Justyna,
nauczycielka matematyki i informatyki z Kleszczowa, blogerka, tiktokerka tym
razem podzieliła się Prostym sposobem na
przygotowanie lapbooka. Wielu uczestników akcji na pewno z radością weźmie
do rąk nożyczki, klej, kolorowy papier, opracuje rozety, krzyżówki, puzzle, rebusy
do umieszczenia w lapbooku.
Nad tworzeniem lapbooków będzie pracować 100 uczniów z różnych miejsc w Polsce. Skąd? Można to sprawdzić na ogólnopolskiej mapie Kwietniowych Antypiratów 2023. Wiele lapbooków trafi do szkolnych bibliotek. Ile takich książeczek na kolanie powstanie? Tego dowiemy się podczas finału akcji 23 kwietnia w Światowym Dniu Książki i Praw Autorskich.
Antypirackie działania mogą pomóc nauczycielom przygotować Innowację pedagogiczną z Kwietniowymi Antypiratami. Zachęcała do tego Anna Puścińska, ogólnopolski koordynator akcji Kwietniowi Antypiraci. Celem innowacji jest zawsze rozszerzanie i wzbogacanie form działalności dydaktycznej, wychowawczej, opiekuńczej szkoły oraz rozwijanie kompetencji uczniów. Udział w akcji rozwija te kompetencje, które przydają się w pozaszkolnym i dorosłym życiu, jest częścią edukacji całożyciowej.
I. Organizatorem akcji jest Kujawsko-Pomorskie Centrum Edukacji Nauczycieli we Włocławku.
II.
Działania Kwietniowych
Antypiratów rozpoczynają się w styczniu. Praca w zespołach odbywa się w marcu.
Finał akcji wiąże się ze Światowym Dniem Książki i Praw Autorskich (23 kwietnia) oraz
Światowym Dniem Własności Intelektualnej (26 kwietnia). Akcja kończy się w maju, gdy
na stronie Kwietniowych Antypiratów są opublikowane i podsumowane efekty pracy
zespołów.
III.
Uczestnicy akcji
mogą nieodpłatnie wziąć udział w seminarium online zorganizowanym dla
Kwietniowych Antypiratów 1 marca 2023 r. o 13.00. Po seminarium uczniowie otrzymują certyfikaty
uczestnictwa, a nauczyciele zaświadczenia o udziale w formie doskonalenia.
IV.
Uczestnictwo w
akcji jest nieodpłatne, a uczestnicy nie są nagradzani nagrodami rzeczowymi.
Wszyscy uczestnicy, koordynator szkolny akcji oraz szkoła otrzymują certyfikaty
udziału w ogólnopolskiej akcji Kwietniowi Antypiraci.
V.
Udział w akcji
polega na zrealizowaniu innowacyjnego projektu edukacyjnego przez zespół
uczniów kierowany przez szkolnego koordynatora akcji.
VI.
Rolę szkolnego koordynatora
akcji pełni nauczyciel/nauczyciele kierujący pracą zespołu uczniów w akcji. Koordynatorem
szkolnym akcji może zostać nauczycielka i nauczyciel każdego przedmiotu,
zwłaszcza nauczyciel bibliotekarz, nauczyciel języka polskiego, informatyki,
techniki.
VII.
Do zadań szkolnego
koordynatora akcji należy:
1. Zebranie w swojej szkole zespołu uczniów
chcących uczestniczyć w akcji (termin: styczeń/marzec 2023)
2. Zgłoszenie zespołu na stronie akcji 👉TUTAJ oraz zarejestrowanie szkolnego
koordynatora akcji 👉TUTAJ
(termin: styczeń/marzec 2023)
3. Zapoznanie się z zamieszczonymi na stronie
akcji materiałami, zdecydowanie które udostępnić uczniom (termin: luty/marzec 2022)
4. Udział razem z zespołem uczniów w
bezpłatnym seminarium online poszerzającym wiedzę merytoryczną uczestników dotyczącą
dezinformacji oraz związaną z technicznymi
aspektami realizacji projektu (termin: 1 marca 2023)
5. Pokierowanie zespołem realizującym projekt
edukacyjny (termin: marzec 2023)
6. Udokumentowanie i opisanie zrealizowanego
projektu oraz przesłanie do ogólnopolskiego koordynatora Kwietniowych
Antypiratów: kpcenbibliotekapedagogiczna@gmail.com (termin: 4 kwietnia 2023)
7. Opcjonalnie: zgłoszenie w swojej szkole
realizowanej innowacji pedagogicznej (styczeń/kwiecień 2023)
8. Kontakt z koordynatorem ogólnopolskim: Anna Puścińska a.puscinska@cen.info.pl, tel. 54 231 33 42 wew. 18 (styczeń/maj 2023).
👉WIĘCEJ O CELACH VII EDYCJI👈
Realizujemy cele zawarte w podstawowych kierunkach polityki
oświatowej państwa w roku 2022/2023:
- Rozwijanie umiejętności metodycznych nauczycieli w zakresie prawidłowego i skutecznego wykorzystywania technologii informacyjno-komunikacyjnych w procesach edukacyjnych.
- Wsparcie edukacji informatycznej i medialnej, w szczególności kształtowanie krytycznego podejścia do treści publikowanych w Internecie i mediach społecznościowych.
Nasze cele:
dla nauczycieli:
- inspirowanie do realizacji innowacji pedagogicznych.
- zapoznanie z zasadami tworzenia lapbooka jako narzędzia do gromadzenia i przechowywania informacji.
Udział w akcji pozwoli uczniom doskonalić umiejętności
związanie z:
- wyszukiwaniem informacji na określony temat,
- selekcją informacji,
- krytycznym myśleniem,
- wykorzystaniem przygotowanych materiałów do stworzenia lapbooka,
- estetycznym i starannym wykonaniem pracy plastyczno-technicznej,
- współpracą w grupie,
- prezentowaniem efektów pracy,
- oceną swojej pracy i oceną koleżeńską.
👉 SCENARIUSZE LEKCJI👈
Akademia Fact-Checkingu. Scenariusze zajęć dla nauczycieli i edukatorów / oprac. merytoryczne Marcin Kostecki, Patryk Zakrzewski: https://platforma.demagog.org.pl/wp-content/uploads/2021/07/Scenariusze-zajec-dla-nauczycieli-i-edukatorow.pdf
Fake newsy i dezinformacja – o tym warto porozmawiać w szkole: https://it-szkola.edu.pl/publikacje,plik,85
Jak nie dać się nabrać w internecie? Scenariusze zajęć i warsztatów dla osób w wieku 14+ / Ana Matusevic, Wiktor Nowak: https://ikm.gda.pl/wp content/uploads/2020/05/DIME_fakenews.pdf
Lekcja o „fake news”: https://instytutobywatelski.pl/raporty/162-lekcja-o-fake-news
Scenariusz „Uwaga! Dezinformacja! – czyli o tym, jak być krytycznym odbiorcą informacji w mediach”, Magdalena Krakowska, Anna Tracz-Molasy: http://repozytorium.uni.wroc.pl/Content/134323/PDF/031_Krakowska_Tracz-Molasy_Scenariusz_Uwaga_dezinformacja.pdf [szkoła ponadp.]
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz